Zachowanie wywołane stresem czy niewłaściwe zachowanie?

„SELF-REG- Jak pomóc dziecku ( i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości.” Dr Stuart Shanker oraz Teresa Barker

Może to było rok temu, a może dawniej, gdy podeszłam do tej książki i odłożyłam ją na półkę.

„ Ciężko mi się to czyta”- powiedziałam do Renaty i uznałam, że to wystarczy, by sięgnąć po coś lżejszego.

Wróciłam do tej książki o metodach samoregulacji ponad tydzień temu.

Głównie za sprawą trudności z własną semoregulacją, ale również ze względu na to, że bardzo często zadaje sobie pytanie: czy to co oni ( synowie) teraz robią jest o ich rozregulowaniu czy jest o ich wyborze i niewłaściwym zachowaniu ?

W wyżej wymienionej książce jest napisane:

“Niegrzeczne zachowanie jest zasadniczo związane z pojęciami takim jak wola, wybór, świadomość. Koncepcja ta zakłada, że dziecko celowo wybrało taki, a nie inny sposób zachowania. Mogło postąpić inaczej, nawet było świadome, że powinno było postąpić inaczej.

Z drugiej strony zachowanie wywołane stresem ma podstawy fizjologiczne. Kiedy to się dzieje, dziecko nie decyduje się umyślnie na określone zachowanie, nie jest również świadome tego, co robi. Atakuje ( jeśli nawet nie fizycznie, to chociażby słownie) lub ucieka ( jeśli nawet nie fizycznie, to emocjonalnie), ponieważ jego układ nerwowy pod wpływem wyczuwanego zagrożenia przełącza się w tryb walki lub ucieczki. “

“Istnieje kilka prostych sposobów sprawdzenia, czy mamy do czynienia z niewłaściwym zachowaniem. Zapytaj dziecko, dlaczego coś zrobiło, i jeśli dostarczy ci jakiegokolwiek wyjaśnienia- niezależnie od tego , jaki będzie jego tok rozumowania- istnieje całkiem spore prawdopodobieństwo, że wiedziało, co robi. Zachowanie pod wpływem stresu łatwo rozpoznać. Jak widzisz dezorientację, lęk, złość lub głębokie cierpienie na twarzy; jeśli twoje dziecko odwraca wzrok lub trudno mu nawet na ciebie spojrzeć; to są to oznaki nadmiernego pobudzenia i zachowania wywołanego stresem. “

Powiem wam, że to rzuca pewne światło na mój obszar rozumienia zachowań moich dzieci, jednak bardzo wspierające byłoby dla mnie przeczytanie jak to jest u was?

Po czym poznajecie, że wasze dziecko działa pod wpływem stresu?

Jak weryfikujecie to czy dziecko świadomie wybrało jak się zachowa?

Co robicie wobec dziecka, które niewłaściwie się zachowało, a w jaki sposób działacie wobec dziecka, którego zachowanie było wywołane stresem?

Czekam z ciekawością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *